sunnuntai 21. marraskuuta 2010

Puikkojaarittelua ja lisää lankasia

Viime viikkoina on tuntunut tulevan neuletilauksia joka suunnalta. Jouduin jo kirjaamaan ylös ne, etten unohda mitä olen luvannut ja ainakin yhden olin jo lahjakkaasti unohtanutkin. Yhtäkkiä tuntuu, että kaikki haluavat neuleita. Täytynee vähän aikaa kieltäytyä kokonaan, ettei käy niin, etten pysty lupauksiani pitämään. Tilauksia varten piti ostaa lankaa ja parina päivänä kävin kiertelemässä paikallisia lankakauppoja. Lupaamaani pipoon/myssyyn ostin Cascaden 220 -vyyhdin, sillä ihastuin tähän lankaan ja halusin saada sitä taas puikoilleni. Huiviin puolestaan hankittiin Kauhavan Kangas-aitan Inkaa. Molemmat kauniita sinisiä. Inkan havaitsin alpakkamerinosekoitteeksi vasta Ravelrysta, mutta se ei haittaa. Luulin Inkan olevan täysalpakkalanka. Huiviin löytyi jo kuvio, mutta myssy on vielä suunnittelematta.


Lankakauppakierroksella huomasin, että Maakarissa oli Susanne's eeben- ja ruusupuusukkapuikkoja. Olin pyörtyä ihastuksesta. Olen ollut KnitPro Symfonie /KnitPicks Harmony -puikkoihini niin tyytyväinen, etten ole kaipaillut muita sukkapuikkoja lainkaan, mutta olen heikkona puisiin puikkoihin ja en nyt tarkoita bambua, josta en niin välitä. Minulla ei ehkä ole ollut kunnollisia bambupuikkoja. Ostin pari-kolme vuotta sitten KnitPicks Harmony -sukkapuikko setin itselleni joululahjaksi. Alku oli kankea. En etukäteen jostain syystä ymmärtänyt, että puikot ovat lyhyemmät kuin mihin olen tottunut. Sentit olivat tiedossa, mutta asiaa en vain sisäistänyt. Olin ensin hämmentynyt ja sitten vähän pettynyt, kun en heti ihastunut paljon hehtutusta saaneisiin puikkoihin.

Sittemmin olen hylännyt kaikki muut sukkapuikot, sekä bambuiset että metalliset. Yhtään settini puikkoa en ole rikkonut ja laatuun olen muutenkin hyvin tyytyväinen. Yhtä 2,25 mm puikkoa en mistään löydä ja alan olla huolestunut siitä miten se katosi ja mihin joutui. Haluaisin sen jostain löytää vielä kaikkien näiden kuukausien jälkeenkin. Pidän 15-senttisistä sukkapuikoista, sillä pidempiä en ole kokenut tarvitsevani ja ne mahtuvat kätevästi metalliseen penaaliin, jossa kuljetan puupuikoilla olevia sukankutimiani, jos otan ne johonkin mukaan. Olen pelännyt kovasti puikkojen katkeamista ja ollut ehkä hyvin niiden kanssa. Onneksi eeben- ja ruusupuusukkapuikkojen hinnat olivat niin suolaisia, etten raaskinut ostaa. Niitä näyttäisi saavan edullisemmin netistä, mutta postikulut olivat hurjat tietäen, että kirjeessähän ne kulkevat (luin vissiin väärin). Toisaalta täältä ei noin vaan lähetäkään Hakaniemen halliin puikko-ostoksille. Hmp. Ne olisivat olleet niiiiiiin ihanat ja kauniit ja kaikkea, mutta valitettavasti myös 20 senttiä pitkät.

Kun nyt aloin puikoista jaarittelemaan voinen saman tien kirjoitella mitä ajattelen muista puikoista. Minulla on ollut aiemmin perintöpuikkoja, kirppispuikkoja, Novitan, Ponyn ja Prymin puikkoja, joihin olin suhteellisen tyytyväinen, kun en paremmasta tiennyt. Sitten ostin parit tavalliset Addin pyöröpuikot joskus ja ihmettelin miksi ihmiset pitävät niitä paljon parempina. En edelleenkään ymmärrä. Sitten päätin kokeilla pitsi-Addeja. En tilatessani tiennyt mikä niiden ero on, mutta pitihän sitä kokeilla. Pitsi-Addeihin rakastuin heti. Ne ovat terävät ja hiukan nahkeat ja aivan omiaan etenkin liukkaille silkkivilloille ja alpakoille. Olen neulonut niillä paljon muutakin ja ne ovat kätevät.

Aiemmin tänä syksynä tilasin KnitPro Symfonie pyöröpuikot, sillä halusin kokeilla niitäkin. Aluksi en ollut kovin innoissani. Ne eivät oikein sovellu ohuen silkkivillapitsin neulomiseen, mutta SYTYCK-neuleessani ne ovat olleet ihan paikallaan. Olen hiukan harmitellut, etten tilannut paksumpia puikkoja. Viime päivinä olen haaveillut hankkivani pitsi-Addieni rinnalle tärkeimmistä paksuuksista KnitPro-pyöröjä pipoja, myssyjä ja kaulureita varten. Pyöröpuikoista käytän vain metrin mittaisia. Jotkut 80-senttiset ovat satunnaisesti käytössä, mutta muuten nysäpyöröillä en tee mitään. Magic loop on ahkerasti käytössä muuten kuin sukissa.

Pitkät puikot eivät ole olleet käytössä enää vuosikausiin lukuunottamatta Ponyn nelimillisiä bambuja, jotka olen saanut lahjaksi ja siksi niitä käytän, jossain pienissä jutuissa. Muuten olisin nekin hylännyt varmaan, mutta nyt ne koristavat työpöytääni kynäpurkissa.

Lopuksi voisin mainita välikoon puikot. Minulla on tiukka käsiala ja olen kokenut välikoon puikot erittäin hyödyllisiksi. Minulla oli aiemmin ohuiden sukkalankojen kanssa ongelmana se, että 2 mm:n puikoilla neuloin peltiä ja 2,5 mm:n puikoilla neulepinta oli liian löysää. Sukkapuikkosettini 2,25 mm:n puikot ovat kaikkein ahkerimmin käytössä, sillä ne ovat osoittautuneet aivan täydellisiksi. Muistan miten minua ärsytti viikkokausia, kun minua joku vuosi sitten katsottiin lankakaupassa kieroon, kun kyselin välikokoja. Ei sellaisia muka ollut olemassa. Hah! Niitä on useammalla valmistajalla valikoimissa, mutta niitä ei vaan juurikaan myydä täällä periferiassa. :K

Blogissani on jouluun asti varmaan hiukan hiljaisempaa, kun kirjoittelen hyshysneuleista valmiiksi postauksia välipäiville. Yritän kuitenkin päivitellä jotain sitä ennen. SYTYCK-neule on kainaloissa ja ehkä valmistunee ajoissa. Toivottavasti.

Edit: Vaihtopääsetit unohdin mainita. Niistä en ole ollut kiinnostunut. Pidän koko konseptia hölmönä, enkä näe siinä mitään etua, mutta tämä on minun oma mielipiteeni, kuten muutkin edellä esitetyt.

5 kommenttia:

outi kirjoitti...

Kiitos puikkoselostuksesta. Olen itse vähän pihalla niiden kanssa. Mulla on Addia, Novitaa, Prymiä. Bambuna ja jonakin metallina, muoviakin tietysti. Kyllä niissä eroja on, lähinnä pyöröjen kaapeleissa ja siten neulontamukavuudessa. Pitkistä en ole luopunut, niilläkin neulon. Katselin joku aika sitten ihan lyhkäisiä sukkapuikkoja, muttei niitä tosiaan täällä Oulussa tunnettu. Vaihtopäät eivät ole vielä iskeneet. Sellaisia ruusupuisiakin minulla on, mutta vain virkkuukoukkuna. Pitänee lähettää joulupukki sinne Maakariin.

Marika kirjoitti...

Minulla on ollut Susanne´sin ebenpuisia puikkoja käytössä mutta olen muutaman ohuemman saanut poikki toisin kuin KnitPicksejä. tykkään silti noista ebenpuisista kovasti. Vihreä Vyyhti postittaa puikkoja ihan todellisten postikulujen hinnalla. Olen tilannut omani sieltä joitain vuosia sitten.

Anonyymi kirjoitti...

Olipa ihania sinisiä lankoja <3 Tuosta samaisesta Inka-langasta omat kokemukset lähinnä huvittavat - sain poikaystävälle tehdyn pipon huopumaan pyykkikoneessa pieneksi mytyksi :D

kaisa kirjoitti...

Sulla on samanlainen puikkomaku kuin mulla. Täsmälleen. :)

Tess kirjoitti...

Mie kuolaan eebenpuisten puikkojen perään, mutta en ole vielä raskinu ostaa. KnitPicksin puisia puikkoja mulla on, joten en edes tarvitse uusia. Tummat puupuikot vain viehättävät silmää niin kovasti, että pitäs saada kuitenki :D

Tykkään neuloa puisilla ja bambuisilla sukkapuikoilla, koska ne auttavat minua neulomaan löysempää. Varsinkin 2 tai 2,5 mm puikot ovat sellaiset, että neulon helposti ihan liian tiukkaa, jos käytössä on metalliset puikot. Toisaalta käytän mieluusti metallisia (ei nikkeliä) sukkapuikkoja silloin, kun on tarvis neuloa mahdollisimman tiivistä pintaa.

Mulla on KnitPicksin vaihtopääpuikkojen kanssa ollut sen verran ongelmia, että en pidä niitä kauhean laadukkaina. Olen joutunut liimaamaan puikkoja takaisin kiinni niihin metalliholkkeihin ja osassa vaijereista on ollut vialliset kierteet jne. Muutoin kyllä tykkään ideasta, koska en viitsi ostaa kauhean monia samankokoisia puikkoja. Jostain syystä mulla tuntuu olevan aina useampi keskeneräinen, jotka vaatii samankokoiset puikot.

Kummasti niihin lyhkäsiin sukkapuikkoihinki tottuu. Nykysin tuntuu tosi oudolta neuloa pidemmillä metallisilla puikoilla, kun tuntuu, että niillä vähintäänkin keihästää itsensä ;D