torstai 13. lokakuuta 2011

Kuumetta, räkää ja sukkaa.

Jos alla oleva teksti ei ole millään tavalla järjellistä, niin saatte vapaasti syyttää allekirjoittanutta vaivaava kuumetautia.


Kipeänähän saa aloittaa uusia projekteja ihan huvikseen, vaikka edellisiäkin on kesken, vai mitä? Väsyin toivottomalta tuntuneeseen Dahlian hihaan, mutta palaan siihen kyllä pian taas. Sillä välin nappasin uusimman sukkakirjani ja lähimmän kirjavan sukkalankakerän. Sekä Wendy Johnsonin -kirjan että Nauravan lampaan Juulibugin hankin edullisesti Portissa viime kuussa. Koska kirjan edellinen omistaja ei saanut aikaiseksi neuloa kirjasta mitään, niin asia piti kiireesti korjata. Sukka on liian pitkä, mutta koska en ole vihreän ystävä, se ei haittaa. Koko menee herkästi pieleen kärjestä aloitetuissa sukissa ja koko on tässäkin vissin lähemmän 39/40 vaikka pyrin langan takia noin 36/37 -koon sukkiin. Juulibugi on 65 gramman vyyhdeillä ja se riittää kyllä hyvin koon 36 sukkiin, mutta isommissa joutuu tekemään lyhyemmän varren. Väri ei ole edukseen kuvassa. Kamera korostaa kontrasteja. Pidän kauheasti tästä Nauravan lampaan Juulibugista ja ostin väristä huolimatta, koska se on mukavaa neulottavaa. Haaveilen punaisesta vyyhdistä, mutta sellaisia ei taida nyt mistään saada. En ole vielä kärjestä aloitettavien sukkien kannattajaksi käännytetty, mutta haluaisin kovasti Wendyn toisenkin sukkakirjan Toe-Up Socks for Every Body.


Olen kerta toisensa jälkeen kuullut sanottavan, ettei Judy's Magic Cast On -metodia pysty tekemään sukkapuikoilla, mutta minä olen tehnyt niin useamman kerran, enkä kokenut sitä mitenkään hankalaksi. Ensimmäisen Van Dyke -sukan kohdalla tajusin, että en ehkä tee sitä aivan samalla tavalla kuin muut. Minä nimittäin venytän silmukoita hiukan, jotta ne on helpompi neuloa. Kuvassa on ohutta sukkalankaa 2,25 mm sukkapuikoilla ja tuosta lähtee toinen sukka neuloontumaan.


Olisi kauhean ihanaa, ettei tietäisi mitään mistään hienouksista. Ei kärsisi pakonomaisesta tarpeesta saada eebenpuiset tai neliskanttiset sukkapuikot, tai tilailisi puikkoja toiselta puolelta maapalloa. En voinut vastustaa kiusausta ja tilasin ChiaoGoon teräksiset 2,5 mm pitsipyöröpuikot ja 2,25 mm sukkapuikot tällä kertaa Handsome fibersilta Etsystä ja nekin tulivat tasan viikossa. Ei siis mitään valittamista tässäkään myyjässä. Grandma's Hand Knitting nosti postikuluja joten päädyin kokeilemaan tosita myyjää, mutta postikulut ovat palautteen vuoksi taas kohtuulliset sielläkin. Suosittelen molempia. Aloitan varmaan kohta taas uuden sukkaprojektin, jotta voin kokeilla uusia sukkapuikkojani. En ole neulonut vuosiin metallisilla, mutta innostuin näistä siksi, että ne ovat 15 cm pitkät eli sitä lyhyempää mallia. Pidemmät 20 senttiset ovat hankalammat ja pituutta tarvitsee vain paksuissa puikoissa. Ohuita sukkalankoja neuloessa 15 senttiset ovat kätevämmät. Kerron sukkapuikoista lisää, kun olen niillä neulonut. Pyöröistä kirjoittelin jo aiemmin ja olen aivan myyty. Nää on parhaat ikinä ja ovat suht edullisiakin.

4 kommenttia:

Raiku kirjoitti...

Aika jännä, minä olen tehnyt useammat kärjestä aloitetut sukat, eikä yksistäkään ole tullut liian isoja. Niin tai no yksistä ehkä jonkun muutaman millin verran, mutta se nyt ei vielä vaikuta käyttöön.

Minuakin kiinnostaisi nuo ChiaGoon puikot, mutta en tiedä, tykkäisinkö teräksistä niin paljon kuin puisista. En tiedä, tuleeko nuiden kanssa sitä ongelmaa, mutta joillakin Addeilla neuloessa minulla tulee inhottava metallin maku suuhun - varmaan jotenkin hajuaistin kautta. Pitäisi päästä kokeilemaan, niin voisi muodostaa mielipiteensä.

Judiuni kirjoitti...

Raiku: Mä aloitan kiilat aina liian myöhään, vaikka kuinka mittaan ja sovitan ja funtsin. Mun pitää varmaan mitata ja funtsia ja aloittaa 2 senttiä aiemmin kuin mitä ajattelen, jotta sukat on oikean mittaiset. Mulla tulee aina pari-kolme senttiä liikaa pituutta.

Voin mä sulle lainata 3,25 tai 2,25 mm metrin pyöröt kokeiltavaksi, jos haluat, mutta ei mielellään mihinkään villapaitaprojektiin. Jotain pienempää.

Ingi kirjoitti...

Kerrot niin innostuneesti erilaisista puikoista, että pitäisi varmaan itsekin laajentaa omaa valikoimaa. Ehkä neliskanttiset seuraavaksi...

JaaPa kirjoitti...

Minä olen tehnyt itselle yhdet vähän liian isot villasukat kärjestä aloittaen.
Nyt tein sitten tosi sopivat ja istuvat. Tykkään tuossa sinunkin kirjassa esitellystä gusset heelistä, se on ihan paras kantapää.

Minulla on sekä haaveilemasi että omistamasi kirja ja tykkään kyllä niistä kummastakin tosi paljon. Voin suositella lämpimästi niitä. Niissä on samoja perusasioita, mutta eri sukkamallit. Lisäksi Wendylla on netissä paljon ilmaismalleja, niihinkin kannattaa tutustua.